Co je to RAW food dieta?

Co je to RAW food dieta?

RAW food, neboli (syrová) živá strava je způsob stravování, při kterém se nevaří potraviny, ani tepelně nezpracovávají. Tedy mohou se tepelně zpracovat, ale pouze do teploty 40°C, nad kterou zastánci tohoto stravování tvrdí, že již zabijí důležité enzymy.

Co vlastně RAW foodisti jedí?

Překvapivě je toho hodně a dokáží pozřít širokou paletu potravin. Základ je ovoce, bobule, zelenina, ořechy a semínka. Z kombinací těchto surovin dokáží udělat například chutné saláty, smoothies, krekry a dokonce lahodné dezerty. Hodně také používají podpůrné speciální prostředky, jako je prášek z mladého ječmene, chlorella, spirulina, atd.

Obrazek prispevku Co je to RAW food dieta Co vlastne RAW foodisti jedi - Co je to RAW food dieta?

Příklad RAW jídelníčku

Snídaně: Smoothie 3 banány + čerstvý špenát + mladý ječmen

Svačina: jablko, sušené ovoce

Oběd: Avokádo + lněné krekry, aktivované (24 hodin namočené) ořechy, salát, olivy, olivový olej

Svačina: salátový mix + rajčata

Večeře: salát, naklíčená dýňová semínka

Jedí zastánci živé stravy syrové maso a mléčné výrobky?

Jak kteří… Většinu jsou lidé na živé stravě zároveň i vegani. Tataráky opravdu moc nejedí. Mléčné výrobky prošly pasterizací, takže jsou již neživé. Ty můžeme také vyloučit. Někteří si jídlo ještě doslazují včelím medem – i přes to, že jejich strava je výrazně složena ze sacharidů. Což ovšem může vést ke zdravotním problémům

Obrazek prispevku Co je to RAW food dieta Zdravotni vyhody a nevyhody RAW stravy - Co je to RAW food dieta?

Zdravotní výhody a nevýhody RAW stravy

ýhody

– jednoduchá strava na trávení – tělo nebude tolik zaneprázdněno několika hodinovým trávení proteinů a nasycených tuků.

– hodně vlákniny = pročištění trávicího traktu – na RAW stravě dochází pro současného moderního člověka k velkému příjmu vlákniny. Na to není jeho střevní mikroflóra často zvyklá a RAW začátečník tráví často běháním na toaletu.

– rychlost přípravy jídla – nemusíte nic vařit 🙂

Nevýhody

– při dlouhodobém užívání si musíte opravdu dobře hlídat příjem živin. – Tělo prostě z některých surovin získává více živin po uvaření. Příklady jsou dýně, rajčata, cuketa. LILEK – ten se ani nesmí jíst syrový.

– deficit v proteinu – Na živé stravě se také velmi těžce přijímají komplexní proteiny, které tělo používá na stavbu a regeneraci těla. Pokud tedy nejí tataráky každý den. Řešení je také ve formě hrachových proteinů v izolátu. Což ale je už od přirozené stravy hodně daleko.

– deficit vitamínu B12 – S chybějícím masem ve stravě jde ruku v ruce také deficit vitamínu B12, který v současné době získáváme především z masa. Je nutná suplementace.

– riziko ztučnění jater + problém se slinivkou

Vzhledem k obrovským výkyvům krevního cukru v krvi, je třeba aby slinivka vyplavila velké množství inzulinu. Ale pokud vypijete velké smoothie obsahující třeba 4 banány, je nálož sacharidů tak vysoká, že musí zasáhnout játra a zpracovat přebytečný cukr v krvi na tuk.

Pavel Gašpar

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.